Tertekan? Tujuh Tips Untuk Rasa Lebih Baik

on Friday, April 26, 2013



Kajian mendapati bahawa berhadapan dengan tekanan melampau boleh menyebabkan keburukan kepada kesihatan dan kebahagiaan anda. Berikut adalah tujuh cara yang sihat untuk menguruskan tekanan setiap hari dan berasa lebih baik dan lebih ceria.

dsdsa5b3

1. Kesan segera – Langkah pertama dalam menjinakkan tekanan ialah menyedari pencetusnya, dan mengambil langkah-langkah untuk menenangkan diri anda dengan segera. Lifehacker menasihatkan anda untuk menyedari sendiri “refleksi tekanan” sebaik sahaja ia bermula. Rasai sendiri nadi anda bergerak cepat dari kebiasaan dan membuat rancangan sebelum anda meneruskan tugas anda. Berfikirlah secara logik sama ada bernilai atau tidak untuk mendapat tekanan yang berlebihan itu.
2. Ubah postur anda – Menurut Lifehacker, orang yang berdiri lebih tinggi dari kedudukan asal mereka dengan bahu kebelakang dan dada yang terbuka, tahap tekanan mereka dapat dikurangkan, walaupun mereka mengubah postur badan hanya untuk beberapa minit sahaja.
3. Matikan telefon anda, pergi ke luar – Jika anda rasa tertekan, matikan telefon anda dan berjalan keluar. Beberapa kajian menunjukkan menghabiskan masa dengan alam semula jadi dapat meningkatkan kesejahteraan, mengurangkan kebimbangan, tekanan dan kemurungan, dan juga meningkatkan keyakinan diri, terutamanya di kalangan wanita,
4. Senaman – Bersenam sehingga berpeluh sangat baik bukan sahaja meningkatkan mood anda, tetapi kajian mendapati bahawa ia boleh melegakan kebimbangan dan persediaan yang lebih baik anda untuk peristiwa atau pengalaman yang memberi tekanan. Jika anda memerlukan rehat yang cepat ditempat kerja, berjalanlah beberapa kali naik dan turun tangga, atau berjalan di sekitar blok.
5. Ketawa – Kajian menunjukkan bahawa orang yang ketawa “dengan sepenuh hati” pada lakaran komedi juga dapat menikmati perasaan tertinggi dalam mengawal tahap tekanan, Berdasarkan cadangan dari WebMD. alihkan saliran ke bentuk komedi, atau tonton video salah satu pelawak anda kegemaran anda di YouTube.
6. Membuat keputusan – Berada di pesimpangan untuk membuat keputusan boleh menyebabkan tekanan. Menurut Lifehacker, Jika keputusan yang anda perlu buat adalah agak kecil, hanya buat dan bergerak ke depan. Malah jika anda membuat keputusan “salah”, otak anda ada cara untuk “mensintesis semula ke bentuk kebahagiaan,”.
7. Menetapkan matlamat baru – Tetapkan matlamat atau cabar diri sendiri, hanya untuk anda, cadangan daripada laman web NHS. Sebagai contoh, daripada anda pasif menonton televisyen , baik anda bangunkan diri anda dengan pengetahuan dan keyakinan, yang boleh membantu anda menghadapi tekanan hidup ini dengan lebih baik.



sumber : Berita Harian
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© JomLepak! Blog All Rights Reserved