Makan Ikan Boleh Memanjangkan Usia?

on Friday, May 31, 2013




Bagi mereka yang telah berusia 65 tahun dan ke atas serta mengambil makanan yang mengandungi banyak protein seperti ikan dikatakan mampu memanjangkan usia sekurang-kurangnya dua tahun lebih berbanding dengan mereka yang tidak mengambil asid lemak omega-3 yang biasanya didapati dalam makanan laut.

Menurut satu kajian dari Amerika Syarikat, mereka yang memiliki tahap asid lemak omega-3 lebih tinggi juga secara keseluruhannya dapat mengurangkan sebanyak 27% risiko kematian lebih awal.

Ia juga mengurangkan sehingga 35% risiko mati akibat sakit jantung berbanding mereka yang mempunyai tahap darah lebih rendah.

Penyelidikan yang diketuai oleh saintis di Sekolah Kesihatan Harvard dan telah disiarkan di Annals of Internal Medicine.

Penyelidikan yang lain juga menunjukkan perkaitan antara asid lemak omega-3 dan risiko penyakit jantung, kajian terbaru tersebut telah memeriksa rekod orang lebih tua untuk menentukan sebarang perkaitan antara makan ikan dan risiko kematian.

Penyelidik melakukan imbasan terhadap data 16 tahun membabitkan 2,700 orang dewasa yang berusia dalam lingkungan 65 tahun dan ke atas.

Responden kajian tidak mengambil makanan tambahan minyak ikan, bagi mengelak kekeliruan pengambilan makanan tambahan dan perbezaan diet. - AGENSI

[Sumber]
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© JomLepak! Blog All Rights Reserved